Leslie Howsam

« Thinking Through the History of the Book »

(le français suit)

For the past thirty years, scholars have been thinking through the ways in which we recount the long history of the book and conceptualize its present situation. We are un-learning an older evolutionary narrative and beginning to define book history as a way of thinking – about how people have given material form to knowledge and stories. The old version pinpoints a moment of generation, sketches a period of development, and implies an inevitable decline (from clay tablets, to the codex and moveable type, to digital pixels and screens). It survives for reasons that our disciplines can explain (discredited trends in historical thinking persist in textbook publishing, and the same ideas get reinforced by uncritical trends in media journalism). Meanwhile the new approach uses situated modes of communication, of literature, and of materiality as categories of analysis.

Au cours des trente dernières années, les chercheurs ont examiné les façons dont nous racontons la longue histoire du livre et conceptualisons sa situation actuelle. Ainsi, nous en sommes arrivés à désapprendre l’ancien récit évolutif et commençons plutôt à concevoir l’histoire du livre comme une façon de penser, de penser à la manière dont les gens confèrent une forme matérielle au savoir et aux histoires. L’ancienne version cible une occurrence de génération, esquisse une période de développement et implique un déclin inévitable (des tables d’argile au codex et aux caractères mobiles, puis aux pixels numériques et aux écrans). Elle survit pour des raisons que nos disciplines connaissent : des orientations pourtant dorénavant rejetées en matière de pensée historique perdurent dans le monde de l’édition de manuels, et ces mêmes idées sont par la suite renforcées par des médias en manque de sens critique. Quant à elle, la nouvelle approche repose sur des modalités situées de communication, de littérature et de matérialité en tant que catégories d’analyse.

Leslie Howsam_photo

Leslie Howsam was President of SHARP from 2009 to 2013. She is Distinguished University Professor Emerita, Department of History at the University of Windsor and Senior Research Fellow, Centre for Digital Humanities at Ryerson University. Her latest book is the edited Cambridge Companion to the History of the Book (2015) from Cambridge University Press. Her research focuses on the authorship, publishing and reading of history in books and periodicals; so far it has resulted in Past into Print: the Publishing of History in Britain 1850-1950 (2009) from the British Library and University of Toronto Press, the website uwindsor.ca/historybooks, the 2012 D. F. McKenzie lecture at Victoria University of Wellington: “New Zealanders of the Mind: Using McKenzie’s Methods to Study Macaulay’s Readers” and other lectures and articles. In 2006 the University of Toronto Press published Old Books & New Histories: An Orientation to Studies in Book & Print Culture.

Leslie Howsam a été présidente de SHARP de 2009 à 2013. Elle est professeure distinguée émérite du département d’histoire de la University of Windsor et chercheuse principale du Centre for Digital Humanities de Ryerson University. Son plus récent ouvrage est le Cambridge Companion to the History of the Book (2015), qu’elle a dirigé pour Cambridge University Press. Ses travaux portent sur l’écriture, la publication et la lecture de l’histoire dans les monographies et les périodiques. Elle a publié Past into Print: The Publishing of History in Britain 1850-1950 (British Library et University of Toronto Press, 2009), Old Books & New Histories: An Orientation to Studies in Book & Print Culture (University of Toronto Press, 2006), ainsi que nombre d’articles, en plus d’être l’auteure du site Web uwindsor.ca/historybooks. Entre autres conférences, elle a prononcé, en 2012, la conférence D. F. McKenzie à Victoria University (Wellington, Nouvelle-Zélande), intitulée « New Zealanders of the Mind: Using McKenzie’s Methods to Study Macaulay’s Readers ».